Η δημοκρατία της ψευδοσυμμετοχής και ο εκφασισμός όλων των διοικητικών και οικονομικών διαδικασιών από την μικρή ηγετική ομάδα της Ελληνικής Ομοσπονδίας Καλαθοσφαίρισης.

Με αφορμή τη Διεθνή Ημέρα Δημοκρατίας στις 15 Σεπτεμβρίου, θα ήθελα να αναφερθώ στην λειτουργία, τους μηχανισμούς και τις διαδικασίες που έχει επιβάλλει η μικρή ηγετική ομάδα της Ελληνικής Ομοσπονδίας Καλαθοσφαίρισης την τελευταία δωδεκαετία. Θα ήθελα επίσης να απαντήσω σε όσους -ευτυχώς λίγους- υποστηρίζουν αυτή την ομάδα με το επιχείρημα της «δημοκρατικής της εκλογής» κάθε τέσσερα χρόνια και την «έγκριση απολογισμού» από την ετήσια Γενική Συνέλευση.

Την χρηστή (δημοκρατική) διακυβέρνηση των εθνικών ομοσπονδιών μπορούμε πλέον να την «μετρήσουμε» με συγκεκριμένους δείκτες-αρχές, όπως αυτές  που χρησιμοποιεί το  Παρατηρητήριο Αθλητικής Διακυβέρνησης Εθνικών Ομοσπονδιών (*1).

Δυστυχώς η ομοσπονδία μας σχεδόν σε όλους τους δείκτες παρουσιάζει «αρνητική ακραία τιμή», όπως κατ’ ευφημισμόν ονομάζεται η χειρότερη μέτρηση. Αντί δηλαδή χρόνο με το χρόνο να εξασφαλίζονται συνθήκες μεγαλύτερης διαφάνειας και συμμετοχής και να πραγματοποιείται εκδημοκρατισμός των οικονομικών και διοικητικών αποφάσεων της, έχουμε έναν ιδιότυπο και καταστροφικό εκφασισμό αυτών.

Ο εκφασισμός αυτός γίνεται εύκολα αντιληπτός με την απλή ανάγνωση ορισμένων  από τους 46 δείκτες-αρχές, σε συνδυασμό με την παρακάτω πραγματικότητα της λειτουργίας της ομοσπονδίας, στα πεδία  της διαφάνειας, των δημοκρατικών διαδικασιών, της λογοδοσίας και του ελέγχου.

  • Δεν δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα της ομοσπονδίας οι προσκλήσεις, τα θέματα, οι διαδικασίες λήψης της κάθε απόφασης και τελικά οι αποφάσεις του Διοικητικού Συμβουλίου και των επιτροπών. (Χαρακτηριστική η συζήτηση περί των «αόρατων», μέσω τηλεφωνικής επικοινωνίας διοικητικών  συμβουλίων και η μη τήρηση σχετικών βιβλίων και διαδικασιών)
  • Δεν δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα της οι κανονισμοί και οι τελικές αμοιβές, αποζημιώσεις και πάσης φύσεως άλλες απολαβές των διοικητικών συμβούλων.
  • Δεν δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα της οι ετήσιες αναφορές, απολογισμοί και οι οικονομικές καταστάσεις της ομοσπονδίας.
  • Δεν υπάρχουν Διευθυντές. Δεν υπάρχει διάκριση μεταξύ της διοίκησης – management, ελεγκτικών επιτροπών και των μελών του ΔΣ. (Χαρακτηριστική η συζήτηση πως τα πρόσωπα της μικρής ηγετικής ομάδας προτείνουν, αποφασίζουν, εκτελούν , ελέγχουν κατά μόνη δική τους βούληση).
  • Δεν υπάρχει κανονισμός ή διαδικασία για  διαβούλευση και συμμετοχή στις αποφάσεις, σύμφωνα με τις οποίες οι αθλητές, οι προπονητές, οι διαιτητές, οι εργαζόμενοι και οι εθελοντές θα έχουν την θέση που τους αναλογεί.
  • Δεν πραγματοποιούνται Γενικές Συνελεύσεις για την έγκριση ετήσιου προϋπολογισμού, στρατηγικού σχεδιασμού και άλλων οικονομικών διαδικασιών ή θεμάτων.
  • Δεν έχουν οριστεί από την ομοσπονδία όρια θητείας των μελών του διοικητικού συμβουλίου.
  • Δεν δίνεται η ευκαιρία στα σωματεία να συμμετάσχουν στις Γενικές Συνελεύσεις εξ αποστάσεως ή η εκλογή των μελών του ΔΣ της ομοσπονδίας να πραγματοποιείται στον τόπο της κάθε ένωσης.
  • Δεν εφαρμόζεται καμία απολύτως πολιτική για την ισότητα των φύλων
  • Η ομοσπονδία δεν απαντάει σε κανένα αίτημα, ούτε δημοσιοποιεί οποιαδήποτε απάντηση, σχετικά με έγγραφες ή προφορικές ερωτήσεις για τα προαναφερόμενα θέματα οικονομικής και διοικητικής φύσεως.

Ο προαναφερόμενος εκφασισμός έχει οδηγήσει διαχρονικά και συστηματικά στην εξαπάτηση όχι μόνο των εποπτικών φορέων και των περισσότερων εργαζομένων σε ομοσπονδία και ενώσεις, αλλά κυρίως στην εξαπάτηση των εκατοντάδων εθελοντών – εκπροσώπων των σωματείων που συμμετέχουν στα Διοικητικά Συμβούλια των ενώσεων, στο Διοικητικό Συμβούλιο της ομοσπονδίας και στις επιτροπές της ομοσπονδίας.

Η εξαπάτηση αυτή σε συνδυασμό με τον συνειδητά καλλιεργημένο διάχυτο εκφοβισμό περί ελέγχου της διαιτητικής συμπεριφοράς στους αγώνες όλων των κατηγοριών, έχει οδηγήσει τα περισσότερα μέλη των Διοικητικών Συμβουλίων και των επιτροπών της ομοσπονδίας σε μια ιδιότυπη ομηρία ψευδοσυμμετοχής. Η μικρή δηλαδή ηγετική ομάδα αποφασίζει για τα πάντα, χωρίς καμία ουσιαστική διαδικασία, αποκρύπτοντας ότι επιθυμεί (ιδιαίτερα τα οικονομικής φύσης θέματα)  και απλά πληροφορεί για τις αποφάσεις της, οι οποίες έχουν και την παθητική αποδοχή τους.

Μέγιστα παραδείγματα ψευδοσυμμετοχής και εκφασισμού των διαδικασιών είναι αυτά  της Εκλογικής Γενικής Συνέλευσης και της  ετήσιας Απολογιστικής Γενικής Συνέλευσης. Καμία δημοσίευση των αποφάσεων τους, καμία ενημέρωση για το ποιοι συμμετέχουν, τι ψήφισαν και γιατί, καμία προηγούμενη διαβούλευση, αυθαίρετες εφαρμογές εκλογικών διαδικασιών, ανεξέλεγκτη συμμετοχή εξουσιοδοτημένων αντιπροσώπων σωματείων, άγνωστων ορισμένες φορές προς το σωματείο που τους έχει εξουσιοδοτήσει και πολλά άλλα.  (Βλ. άρθρο για τα τραγελαφικά και αυθαίρετα των εκλογών του 2016 —  και άρθρο για την ολοκληρωτική αδιαφάνεια και τις αναπάντητες ερωτήσεις στην Απολογιστική ΓΣ του 2017) 

Για όσους λοιπόν συνεχίζουν να κάνουν πως δεν καταλαβαίνουν, να επισημάνουμε πως η δημοκρατία ορίζεται από την δημοκρατική εκλογή και το κράτος δικαίου (των δημοκρατικών δηλαδή διαδικασιών), αλλιώς μια εκλογή από μόνη της δεν είναι δημοκρατία. Όλα τα παραπάνω δεν αποτελούν απλά έναν συγκεντρωτισμό της εξουσίας, αλλά μια αυθαίρετη και ανεξέλεγκτη άσκησή της, ιδιαίτερα μάλιστα όταν συζητούμε για την οικονομική διαχείριση δημοσίου χρήματος και τις εισφορές εκατοντάδων συλλόγων.

Και επειδή έχει γίνει πλέον αντιληπτό από όλους τους εκπροσώπους των σωματείων, πως όλα τα προαναφερόμενα παρουσιάζουν πραγματικά «αρνητικές ακραίες τιμές», ήρθε η στιγμή μίας ανοιχτής πρόσκλησης για την δημιουργία μιας νέας ομοσπονδίας συμμετοχής και ανάπτυξης με διαφάνεια!!!  (βλ. άρθρο 12 προτάσεις για μια ομοσπονδία συμμετοχής και ανάπτυξης)

                                                                                                 Βασίλης Ντάκουρης

Πτυχιούχος ΣΕΦΑΑ Αθηνών (ειδικότητα καλαθοσφαίριση) με μεταπτυχιακές σπουδές στην Άσκηση και Ποιότητα Ζωής

Μέλος της Ελληνικής Επιστημονικής Εταιρείας Διοίκησης Αθλητισμού και Αναψυχής

Πρώην Επαγγελματίας Καλαθοσφαιριστής

Αντιπρόεδρος του ΓΑΣ Εύνικος και εκπρόσωπος του στην Ελληνική Ομοσπονδία Καλαθοσφαίρισης

ΥΓ 1. Εθελοτυφλούν όσοι νομίζουν πως αυτή η μικρή ηγετική ομάδα της ομοσπονδίας με τις προαναφερόμενες τακτικές και διαδικασίες εκφασισμού και μη συμμετοχής μπορεί να διοικήσει, να οργανώσει και να οικοδομήσει εθνικές ομάδες, όπου θα υποστηρίζονται στο μέγιστο βαθμό οι δυνατότητες των καλαθοσφαιριστών/στριών  και ιδιαίτερα η μοναδική και ιδιαίτερη βούλησή τους για ομαδική συνεργασία.

ΥΓ 2. Για τους ίδιους λόγους αυτή η μικρή ηγετική ομάδα  δεν είναι δυνατό να κατανοήσει μια πολιτική ισότητας των δύο φύλων και να αναπτύξει την γυναικεία καλαθοσφαίριση.

ΥΓ 3. Για τους ίδιους λόγους αυτή η μικρή ηγετική ομάδα  δεν είναι δυνατό να υποστηρίξει την οικονομική, διοικητική και αθλητική ανάπτυξη των καλαθοσφαιρικών σωματείων και των ενώσεών τους.

ΥΓ 4. Να σημειώσουμε πως στην διάσταση της «κοινωνικής ευθύνης» στα πλαίσια μιας χρηστής διακυβέρνησης, αποτελούν άγνωστες λέξεις για την μικρή ηγετική ομάδα της ομοσπονδίας η πολιτική και οι διαδικασίες για: Σεξουαλική κακοποίηση, Μείωση κινδύνων υγείας, Δικαιώματα αθλητών, Κοινωνική ένταξη, Καταπολέμιση διακρίσεων, Διπλή καριέρα, Εξωτερικοί σύμβουλοι διακυβέρνησης, Φαρμακοδιέγερση, Προσυνεννοημένοι αγώνες, Περιβαλλοντική μέριμνα, και Αθλητισμός για όλους. 

Υ.Γ 5. Τα παρακάτω άρθρα είναι χαρακτηριστικά του εκφασισμού των προαναφερόμενων διαδικασιών και όχι μόνο.

Οι ανεξέλεγκτες και αδιαφανείς επιχορηγήσεις σε σωματεία και ενώσεις από την Ελληνική Ομοσπονδία Καλαθοσφαίρισης. Η έγγραφη καταγγελία στην ΓΓΑ.

Πέντε δημόσια έγγραφα και ο Γενικός Γραμματέας της Ελληνικής Ομοσπονδίας Καλαθοσφαίρισης. Να απαντήσει ή να παραιτηθεί!

Εισαγγελική παραγγελία. Ποια είναι τα 39 άτομα της Ελληνικής Ομοσπονδίας Καλαθοσφαίρισης και τα 17 της Ένωσης Σωματείων Αττικής του «μόνιμου» προσωπικού τους, με την ειδικότητα και την ημερομηνία πρόσληψής τους! Τα αναπάντητα ερωτήματα για την σπατάλη του δημόσιου χρήματος και των χρημάτων των συλλόγων με αυθαίρετες και αδιαφανείς διαδικασίες!

(*1). Το «Παρατηρητήριο Αθλητικής Διακυβέρνησης Εθνικών Ομοσπονδιών» (National Sports Governance Observer (NSGO)) αποτελεί ερευνητικό πρόγραμμα στα πλαίσια του οποίου έχουν πραγματοποιηθεί αρκετές σχετικές έρευνες. Μια τέτοια έρευνα είναι και η καταγραφή δεικτών για την αξιολόγηση της καλής διακυβέρνησης των εθνικών αθλητικών ομοσπονδιών. Το πρόγραμμα αυτό χρηματοδοτήθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή μέσω του Ευρωπαϊκού Χρηματοδοτικού Προγράμματος Erasmus+.

Αρέσει σε %d bloggers: